Total Pageviews

FIRST BABY

Thursday 22 December 2016

Cerpen- Hidayah Dia (Part 4)

Nota penulis: Assalamualaikum semua, :). Just to let you know, cerpen kali ni saya tak update mengikut part. Usually kan saya update from part 1 until part 4 or 5, but this time saya update mengikut pages. One part consist of 8-15 pages je tau. So nanti jangan pelik if ada banyak part. Sebab saya tak nak buat 1 part terlalu panjang. Boring nak baca kalau panjang2. So yaaa, this is part 4. Selamat membaca.




            NO, Uncle John! You lied to me. You said ibu will wake up today.

            Itu suara Aryan. Ya, Aryan. Aryan yang sedang menangis. Dan entah kenapa, aku terasa seperti baru terjaga daripada tidur yang sangat panjang. Terasa seperti akulah punca kekecewaan dan kesedihan Aryan. Tapi aku tak mampu. Tak mampu langsung untuk bergerak dan menarik Aryan ke dalam pelukanku. Mengucup dan menenangkannya seperti selalu.

            I’m sorry Aryan. I’m not sure too. Just like you. But I promise you, she will wake up. As for now, we should go back first. Ibu will be mad if she know that you broke your sleeping time.

            Itu suara John. Dan aku sangat berharap agar John mampu menenangkan Aryan. John, tolonglah. Tenangkanlah kekasih saya.

            No, Uncle John. I don’t want. I want to stay here with ibu. I want to sleep beside her.

            Tangisan mengesaknya begitu menekan jiwaku. Sakitnya hati aku mendengar kesedihannya. Ya Allah, tenangkanlah jiwa kekasihku itu. Sungguh, aku amat menyayanginya.

            “Aryan...”

            Suara itu.

            Daddy...

            Daddy? Siapa yang Aryan panggil daddy?

            Come.

            Ibu is still sleeping. I miss her. Really, really miss her. She will not leave me, right? She will stay with me, right?

            Yes, she will stay because to stay is the only choice she have. She’s so strong. The strongest woman I’ve ever known after my very own mom. She’ll be stronger if you’re strong too.” Lembutnya suara itu memujuk. Suara mereka... Suara mereka mungkin sama. Tetapi suara lelaki ini jauh lebih lembut dan menenangkan.

            If she leaves me, who will take care of me, daddy? She’s the only one I have. She’s the only one who love me.

            I will. I’m your daddy, remember? No matter what happens, I will take care of you like how she did.

            But, you’re not even ibu’s husband. You’re not really my daddy. I don’t even know who my daddy is.” Perlahan sekali bicara itu ditutur Aryan. Ya Allah, sedihnya aku dengar.

            What if I said that I am ibu’s husband?

            I would be the happiest person alive then.

            So, I am. I am ibu’s husband. And no matter what the condition is, I will always take a good care of you. I love you as much as ibu loves you.And I promise you, that things will never change. Ibu will wake up. And she will hug you like she always did.

            I love you, daddy.” Itu suara kecil Aryan. Sama nadanya ketika dia menyatakan bahawa dia menyayangiku.

            I love you, ibu. Good night.” Ucapan itu untukku. Tetapi aku tidak mampu membalas, tidak mampu meraihnya bahkan tidak mampu memeluknya. Sedihnya aku kerana membiarkan Aryan bersedih.

            Thanks for taking care of Aryan for these few days, Syamil.

            No biggie, Ihsan. He’s my son too.” Suara John. Jadi, benarlah, suara yang bernada lembut tadi milik Ihsan. Suara yang begitu persis dengan suara Zachary. Namun suara Ihsan jauh lebih lembut nada bicaranya.

            Is it true about what you told Aryan just now?” John tanya soalan kepada Ihsan. Aku tak pasti soalan itu merujuk kepada pernyataan yang mana.

            Which one?

            About you being Nuha’s husband.

            Atuk decides everything, Syamil. She’s her wali mujbir.

            Great for you then. Take a good care of her and Aryan too. They are my everything. Part of me.

            I will.

            Dan segala-galanya sunyi dan sepi selepas itu. Wali mujbir... Aku dah terlambatlah maknanya. Ya Allah, memang beginikah aturan yang Kau tetapkan untukku? Jika benar, aku perlu redha. Ya, perlu redha.


            AKU perlu bangkit. Rasanya sudah terlalu lama aku begini. Aku perlu kembali menenangkan Aryanku. Aku terlalu merindui kekasihku itu. Ya Allah, bantulah aku.

            Alunan ayat-ayat al-Quran tiba-tiba menyentuh gegendang telingaku. Suara John. MasyaAllah. Dia dah pandai mengaji. Menenangkan sungguh. Alunan ayat-ayat suci al-Quran itu seakan-akan berjaya menyuntik semangat luar biasa dalam jiwaku.

            Sedaya upaya aku cuba menggerakkan tubuhku. Dan ternyata usahaku berhasil apabila jariku berjaya kugerakkan. Rasa macam dah keras tangan ni. Entah berapa lama entah aku tak bergerak.

            “Nuha?” Aku dengar John memberi respons. Barangkali dia nampak pergerakanku.

            Perlahan-lahan mata kubuka. Silau pada awalnya. Lama-kelamaan mataku mula biasa dengan keadaan sekeliling.

            You’re awake?” Itu soalan pertama John.

            “Dah kalau saya buka mata ni, apa lagi?” Itu jawapan aku. Sengaja nak tengok muka kelam John. Tak tahu kenapa, tapi aku rindu nak tengok muka John macam tu. Bila setiap kali aku membebel dalam bahasa melayu, mesti dia kelam lepas tu pandang aku macam nak bunuh.

            Whatever you are babbling about, I am really grateful to see you finally awake.

            And I am grateful seeing your blur expression.

            John senyum. Aku pun sama.

            “Dah berapa lama saya tidur?” Aku buat lagi.

            Three weeks.” Eh? John faham apa yang aku tanya?

            “Saya belajar sikit.” Itu jawapan John bila aku pandang dia dengan muka tak percaya. Serius aku rasa nak tergelak sangat sekarang ni. Nasib baik aku mampu tahan.

            Many things happen while you’re in your coma.” John pandang aku serius.

            Such as?” Aku tak nak tahu macam mana aku boleh koma. Yang aku nak tahu cuma apa yang berlaku ketika aku koma. 

            Doctor Dave and his wife came about three days ago.” Baiknya Doktor Dave. Sanggup datang jauh-jauh cari aku.

            Where did they stay?

            Your ibu’s house, of course.” Aku angguk, faham. Maknanya, ibu benar-benar memanfaatkan saiz rumah itu dengan baik.

            And then?

            Dina...

            She likes you.” Terus aku potong bicara John. Aku nampak John macam nak tak nak saja senyum.

            No, it’s just... I think yaaa... We’re quite good in making a team. Especially in taking care of Aryan.

            See, I’ve said that you’re both perfect for each other. It’s just you who need to make a move. A girl like Dina won’t start that.

            Okay, another topic please.

            Okay. What’s next?

            I don’t think that I am the right person to tell you this...

            What? About I am a wife now? I am Ihsan’s wife, am I right?” John pandang aku. Muka dia nampak terkejut. Dan aku terus tawar hati nak berborak dengan John. Nampak sangatlah apa yang aku dengar dulu bukan mimpi. Aku terus mengiring membelakangi John.

            Nuha, atuk decides everything.

            Stop talking, John. Leave me alone.” Dan sepanjang malam itu, hanya doktor dan jururawat yang aku benarkan untuk masuk. Bukan senang mengajar diri untuk redha sebenarnya.


            SETELAH dua hari aku sedar, barulah doktor bagi aku keluar dari wad. Sepanjang dua hari tu, langsung aku tak bagi sesiapapun lawat aku. Walaupun ibu aku sendiri. Kejam, kan? Ya, aku tahu kejam.

            Hari ini pun, aku pulang dijemput Ihsan. Dan sepatah pun kami tak bercakap. Dia diam dan aku pun diam. Maknanya kami okeylah agaknya.

            Sampai sahaja di rumah, aku terus naik ke bilik tanpa menegur manusia-manusia yang ada di dalam rumah itu. Biarlah mereka nak fikir apa-apa pun fasal aku. Fokusku hanya satu. Ingin berjumpa dengan Aryan.

            Sebaik sahaja pintu bilik aku buka, Aryan kulihat sedang berlari mendapatkanku. Terus sahaja aku melutut dan memeluknya erat. Erat sekali. Ya Allah, rindunya aku dengan Aryan.

            Welcome home, ibu,” bisik Aryan perlahan. Aku dah mula menangis. Terasa apa yang terbuku dekat dada buat sekian lama ni, perlahan-lahan terbebas.

            How much do you miss me?” soalku kepada Aryan. Ubun-ubunnya kukucup. Aku tahu bahawa Aryan telah dijaga dengan baik kerana rambutnya berbau wangi.

            Uncountable.

            And I miss you more than that.

            I’m happy that you’re finally awake.

            And I’m happy that I can finally hug you.” Aku terus menangis. Menangis bukan sahaja sebab rindukan Aryan, tetapi juga sebab aku terlalu sedih. Sedih sebab aku dah terlambat untuk halang Ihsan daripada menikahi aku

            You don’t need to cry that much while you have many other reasons to be happy, Nuha.” Aku tak tahu sejak bila dia ada di sini. Pandangan kuangkat seketika memandangnya. Kemudian pelukan pada tubuh Aryan aku leraikan. Kedua-dua belah tanganku naik menyentuh pipinya.

            Aryan, can you leave us for a while?” pintaku. Aryan tersenyum dan mengangguk.

            I’ll be downstairs.

            Be careful, Aryan.

            Okay.” Aryan terus berlalu meninggalkan aku dan Ihsan.

            Aku mengesat air mata yang membasahi pipiku dan kemudian aku bangun daripada dudukku. Seketika aku memandangnya dan selepas itu aku berjalan menjauhinya. Selagi aku boleh berada jauh daripadanya, maka itulah yang akan aku lakukan.

            I have been trying to talk to you that day but you just ignore me.” Itu ayat pertama aku.

            That was what I supposed to do. I don’t think that we have a topic to talk about.

           I have one. You should not marry me. I tried to tell you about this on that day. But you just ignore me.” Aku menyelak langsir bilik. Tak pandang Ihsan langsung. Sebab hanya aku dan Allah saja yang tahu betapa hebatnya aku tengah menangis sekarang ni. 

            I don’t even want to hear that.” Nada bicaranya kedengaran tegas kali ini.

            But you should not marry me even if atuk decides everything. You’re too good for me. Why did you choose to marry me? I even have a child.

            Stop talking about this. I have my own reason for marrying you.

            You know nothing about me, Ihsan. How could you do this?” Ya, sampainya hati Ihsan berbuat begini. Aku malu. Terlalu malu untuk mengakui seribu satu kelemahan aku terhadap Ihsan yang terlalu baik.

            I knew everything about you. You should not quest anymore. Just shut up.” Sakitnya hati aku apabila mendengar arahan dia tu. Dia tak kenal siapa aku dan dia boleh kata dia tahu semuanya tentang aku? Lepas tu suruh aku diam? Aku takkan diam selagi aku tak faham.

            Aku berpaling memandangnya dan kemudian menunduk seketika mengesat air mataku.

            “Saya tak sesuci yang awak fikir, Ihsan.” Aku pandang Ihsan yang juga sedang memandangku. Dia jauh di sana dan aku di sini. Itu had yang aku tetapkan.

            “Itu bukan alasan.” Tenang saja dia menjawab sedangkan dia tak tahu apa-apa.

            “Awak tak faham, Ihsan! Awak tak faham kenapa saya bersungguh-sungguh menolak peminangan awak dulu dan awak takkan faham kenapa saya beria-ia tidak mahu mewujudkan apa-apa hubungan dengan mana-mana lelaki.”

            “Benda ni tak penting pun untuk dibincangkan. The thing is now I am your husband and you are my wife.

            “Awak tahu kan kenapa atuk boleh tetapkan segala-galanya tanpa persetujuan saya? Awak tahu kan?” Aku menyoal dia. Aku harap Ihsan faham apa tujuan aku bertanya soalan ini.

            Just slim it, Nuha! I don’t want to talk about this anymore.” Ihsan bertegas. Tajam pandangannya merenung aku.

            So, I assume that you’ve known everything. Atuk can decide everything because I had never married before this.” Dan aku terus berjalan laju ingin meninggalkan bilik ini. Lebatnya air mata yang jatuh, tak payah cakaplah. Siapa saja yang gembira apabila terpaksa membuka aib sendiri?
 
            Tak semena-mena, lengan kiriku ditarik. Langkah terpaksa aku hentikan.

            Look at me.

            Aku berpaling juga. Akur. Air mata aku seka sebersih-bersihnya. Lengan yang masih berada dalam genggamannya kupandang.

            Look at me.” Sekali lagi, dia mengulangi bicaranya. Pandangan aku alihkan kepada wajahnya. Tapi dia tak katakan apa-apa. Aku tak tahu apa yang dia nak buat. Tapi tangan kirinya bergerak menyentuh rambutnya dan dia menarik rambutnya ke tepi dan menyisirkan rambut itu rapi. Nyata, berbeza betul rupanya apabila gaya rambutnya diubah.

            Kemudian tangannya itu beralih memegang kaca matanya sebelum kaca mata itu dia tarik dan pegang. Aku tersentak. Bertambah terkejut apabila sepasang matanya menikam tepat anak mataku. Barangkali refleks spontan, terus sahaja aku menyentap lenganku daripada genggamannya.

            “Z... Zach.”

            Dan aku tak tahu aku waras atau tak apabila tiba-tiba Ihsan tu aku samakan dengan Zach. Astaghfirullahalazim... Aku berundur beberapa tapak ke belakang. Tapi memanglah tu Zach, kan? Lalu terus aku berpaling dan berjalan tanpa menoleh lagi. Ihsan itu... Zach?

No comments:

Post a Comment